Cel projektu


Systemy wtryskowe typu common rail charakteryzują się wieloma zaletami. Dzięki zastosowanym pompom wtryskowym umożliwiają uzyskanie ciśnienia powyżej 200 MPa, co jest doskonałą bazą dla wprowadzania przyszłych usprawnień tego typu układów. Charakteryzują się ponadto małą nierównomiernością dawki wtryskiwanego oraz możliwością pracy przy wysokich prędkościach obrotowych. Budowa współczesnych pomp wtryskowych jest prostsza dzięki mniejszej liczbie części, co sprzyja również zmniejszaniu masy własnej podzespołu. Inną istotną zaletą układów CR jest mniejsze zużycie paliwa będące efektem mniejszych strat mocy.
Wyśrubowane parametry pracy układów typu CR powodują konieczność sprostania wysokim wymogom konstrukcyjnym i eksploatacyjnym. W związku z tym, pompy wtryskowe nie są pozbawione pewnych wad. Istotnym wymogiem jest między innymi zachowanie reżimu czystości spiętrzanego paliwa, będącego równocześnie medium smarującym i chłodzącym podzespół. Biorąc pod uwagę przedstawione wady, zdefiniowano cel projektu – opracowanie koncepcji nowoczesnej pompy wtryskowej typu common rail do zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zakłada się wykonanie prototypu pompy przy uwzględnieniu możliwości użycia w niej biopaliw o różnym stopniu przetworzenia. W celu realizacji założeń planuje się wzorowanie na najnowszych osiągnięciach nauki i przemysłu w tej dziedzinie (konstrukcje Bosch, Delphi, Continental).